zondag 14 maart 2010

Passepartoutkaart maken


Al vaker is me gevraagd hoe ik de passepartoutkaarten maak, die ik gebruik voor veel van mijn kleine borduurwerkjes. Daarom heb ik gisteren alle stapjes van het proces van het maken van een kaart vastgelegd. Om te beginnen heb je natuurljk een geschikte kaart en een afgerond borduurtje nodig.


Het borduurwerkje stijf ik altijd met textielversteviger (Nibro). Het valt nog niet mee om dat spul te kopen, maar je doet er wel lang mee omdat je het aanlengt met water.


Vervolgens laat ik het borduurtje alvast een beetje uitdruipen op een oude theedoek met het geborduurde deel naar beneden.


Daarna vouw ik de theedoek over het borduurtje heen en pers ik het met de strijkbout.


Het is nu een stuk vlakker en ook zo goed als droog.


Met een buitenformaat geodriehoek neem ik de maten op, zodat ik weet hoe groot de opening in de kaart moet worden.


Dezelfde geodriehoek gebruik ik om een venstertje af te tekenen op de binnenkant van de kaart.


Vervolgens snij ik het venster uit met een hobbymes langs een metalen liniaal. Als ondergrond gebruik ik een snijmat.


Er blijven wat potloodlijntjes zichtbaar na het uitsnijden, maar dat is niet erg. Als ze niet al te zwart zijn, zijn ze uiteindelijk niet zichtbaar.


Vervolgens is het tijd om de overtollige stof weg te knippen met een stofschaar. Knip vooral niet teveel af!



Ik gebruik dubbelzijdig plakband om het borduurwerk te positioneren achter het venster. De schaar wordt soms een beetje plakkerig bij het knippen van dubbelzijdig plakband, daarom doe ik dat altijd met een aparte schaar.



Nu kan het borduurtje worden vastgeplakt. Een beetje schuiven en opnieuw plakken is gelukkig nog wel mogelijk.


Ter afwerking plak ik een op maat gesneden stukje 120 grams tekenpapier aan de binnenkant van de kaart, achter het borduurwerk en over de hulplijntjes. Let op bij de lijmkeuze! Veel hobbylijm hobbelt of vlekt, zodat je bij deze laatste stap de kaart een beetje kunt verprutsen. Ik heb goede ervaringen met Bizon hobbylijm, maar die kan ik steeds slechter vinden. Op de foto zie je een potje boekbinderslijm staan. Dat is in ieder geval niet aan te raden, want dat levert nogal gauw hobbels op.


Tot slot leg ik de kaart onder een "woordenboekpers" en daarna is de passepartoutkaart klaar!

6 opmerkingen:

studiowit zei

Mijn schaar maak ik schoon met wasbenzine, als hij plakkerig gaat worden.
Leuk kaartje weer!

Miriam zei

Zou je dat witte papier niet kunnen vastlijmen met fotolijm? Dat heb ik (in een ver verleden :) ) gebruikt en dat ging goed (fotolijm van de HEMA was dat)

Groetjes
Miriam

Miriam zei

Bedankt voor de tip Miriam. Fotolijm levert eerst wel een mooi resultaat op, maar wordt na een paar jaar bruin. Dat is weer erg jammer .....

studiowit zei

Ik plak het ook gewoon met dubbelzijdig plakband vast.
Blijft goed zitten.

MagdaW zei

bedankt voor de duidelijke uitleg.. ik heb weer wat extra tips meegekregen :-)

Lia zei

Eindelijk heb ik deze tutorial ook eens gelezen. Leerzaam... ook voor andere klusjes van mijzelf. Dat dubbelzijdige plakband heb ik al.