zondag 1 augustus 2010

Af!


Met een zucht van verlichting heb ik de laatste steekjes gezet van het fruitstilleven. Klaar! Deadline gehaald! Het eerste berichtje over dit project plaatste ik op 22 april, ik ben er dus zo'n drie maanden mee bezig geweest.



Nu resteert de afwerking. Op dit gebied kan ik wel wat hulp gebruiken, ik heb nog nooit zo'n werkstuk op stramien ingelijst. Een geschikt frame heb ik al gevonden en ik denk dat zelfs het passepartout het juiste formaat heeft. Maar hoe krijg je het stramien uit de kreuk en wat rechter?



Hierboven kun je zien dat ik het voorlopig met knopspelden heb vastgezet op een matras, met een theedoek als tussenlaag. Of het zo recht genoeg wordt, dat weet ik echt niet. Heeft er iemand goede raad? Alvast hartelijk bedankt!

12 opmerkingen:

Lia zei

Je fruitstilleven is een pracht geworden, Miriam! Complimenten, òòk voor je volharding ermee.
Ik heb wel borduurwerken ingelijst gezien, dus op een zachtere stof en thuis bij mijn schoonzussen heb ik ook wat borduurwerken op stramien ingelijst gezien. Ik weet alleen dat mijn schoonzussen daar zelf niets speciaals voor gedaan hebben. Een goede 'inlijster', die zijn vak kent (maar hier ben jij het die zelf inlijst...), gebruikt aan de zij- of achterkanten van het werk een soort 'rekwerk' van stof of draad om de borduurstof of het stramien - al rekkend - op zijn plaats te houden. Je zoudt misschien ook een stevige stoffen plakstrook aan de zijkanten op het rekkarton kunnen gebruiken, geloof ik.

Jane zei

There is a tapestry tape you can buy to stretch it and stick down, but over time, it can come loose. The best thing is to lace it over some board. Start in the middle and work to the edges, making sure it is all squared.
Miriam, this looks lovely. The perseverence with the pattern has paid off

Marian zei

Het is prachtig geworden.

Anoniem zei

Nu al af, hij is prachtig geworden,

hartkussen zei

het is mooi geworden.
zoals je het nu hebt vastgezet met spelden op een kusen, zo kun je het ook vastzetten op de rand van het karton (?) waar je het omheen moet spannen.
dan zit het ook goed recht.
en dan aan de achterkant met hele grove steken aan elkaar naaien.

Miriam zei

Oh, dát is mooi geworden! M'n complimenten hoor. Voor het inlijsten heb ik geen tips of trucs, dat doe ik nl nooit zelf.

Groetjes
Miriam

Tania zei

Proficiat! Je zult wel blij zijn dat het af is. Ik heb zelf nog nooit een werk ingelijst, maar heb al wel gelezen dat je het over een karton moet opspannen door achteraan met draad over-en-weer moet aantrekken. Ik weet niet of dit duidelijk is, maar als je effe googelt, zal je wel een oplossing vindne.

Corina zei

Goed zeg, je hebt 'm al ruim voor de deadline af! En mooi geworden, hoor.

Annet zei

Hij is heel mooi geworden!

http://ingridsknitting.blogspot.be/ zei

Heel mooi geworden ..... Maar van inlijsten weet ik echt niets af , kan je jammer genoeg niet helpen !

Aty zei

het is echt mooi geworden je hebt eer van je werk maar met inlijsten kan ik je niet helpen ik breng het altijd weg, succes er mee.

groetjes,

MagdaW zei

weeral zo'n mooi borduurseltje :-).. tot nu toe heb ik alleen maar kleinere borduursels zelf ingelijst.. en heb die opgespannen met naald en draad.. als het werkje echt hardnekkig "scheef" trekt dan zou ik er nog even een niet al te vochtig doekje overheen leggen.. ben benieuwd naar het resultaat als het ingelijst is :-)