vrijdag 2 september 2011

Vrijdag = Etsy dag

Voorlopig kun je elke vrijdag kennismaken met een creatieve Etsy-verkoper op mijn blog. Deze week is Hélène van feltgOOOd aan de beurt. Bij toeval heb ik haar met haar hoeden zien staan op de Zelfgemaakte markt in Utrecht, dus voor mij was haar werk niet volstrekt onbekend.


Ik vroeg haar hoelang ze al hoeden maakte en het antwoord was verrassend:

"Ik maak sinds kort hoeden en pas in april van dit jaar heb ik de techniek van het natvilten geleerd. Meteen daarna ben ik gaan experimenteren met hoeden. De eerste pogingen heb ik allemaal op een braderie in Frankrijk verkocht!. Voor heel weinig, want ik wilde alleen weer wol kunnen kopen, om door te kunnen gaan met vilten. Na deze eerst (verkoop)ervaring, heb ik meteen een nieuwe collectie gemaakt. Deze nieuwe hoeden heb ik op de Zelfgemaakte markt in Utrecht verkocht en dat liep ook heel goed.

Tot nu toe heb ik alleen de hoeden op Etsy gezet en heb ik nog geen eigen website. Voorlopig heb ik daar geen tijd voor, ik ben te druk met het maken van nieuwe hoeden en met het op markten staan. Ik sta gemiddeld 2 keer per maand ergens, maar in de komende periode tot Kerst sta ik 3, 4 keer per maand op een markt. Bijna elke week, als ik het vol kan houden! Nederland is wat dit betreft geweldig: veel ruimte voor creativiteit!


Regelmatig wordt er gezegd: "Ik heb geen hoedenhoofd!". Dat geloof ik half-half. Het is waar dat bij sommige vrouwen alles staat en dat het voor andere moeilijker is. De maat is niet goed, de kleur past niet of een ander model zou beter zijn. Sommige vrouwen hebben perse een rand nodig.

Op dit moment heb ik nog niet een hoed voor elk type vrouw heb, maar het gaat zeker komen. Ik heb 5-6 modellen: een "chique" muts/dopje, goed bij lang of kort haar, voor jong en oud (zie foto 1). Dan heb ik de "hoedjes", middel model met een kleine rand. Makkelijker te dragen dan een grote hoed. Meestal 2 hoeden in 1 met de voor-en achterkant, "stoer" of "lief" (foto 2).


Recentelijk heb ik een grotere model, met een bredere rand, wat er vrouwelijk uitziet (geen foto vandaag). Daarnaast is er nog de cloche geïnspireerd op de jaren 20 (foto 3), de baret, en de "mannenhoed" die ik nog wil verfijnen: een soort "trilby" voor vrouwen. Natuurlijk moet ik de mannen niet vergeten! Het komt nog. Omdat ik zo vaak op een markt sta begin ik nu goed te herkennen wat bij een vrouw beter zou passen, qua kleur of vorm. Dat is leuk!"

3 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Wat een schitterende hoeden
Groetjes Joke

Aty zei

echt mooie hoeden
groetjes

Moois van mie zei

indrukwekkend wat zij op zo'n korte tijd allemaal heeft leren maken !