zondag 23 oktober 2011

Nostalgisch breiboek


Afgelopen week was ik jarig en al heb ik het een beetje rustig gehouden, mijn moeder kwam natuurlijk wel op bezoek. Als cadeautje vroeg ik haar het Hema breiboek, een nostalgische heruitgave van een aantal oude patronen uit de breiboeken van 1976 tot 1992. Het bleek nog niet zo gemakkelijk om dat boek te vinden, ze is wel vijf Hema vestigingen in verschillende plaatsen voor af geweest. Overal zeiden ze: "Sorry, we hebben het wel gehad, maar nu is het uitverkocht. En het komt ook niet meer."


Een paar dagen geleden was ik toevallig in de Utrechtse Hema aan de Steenweg. Wat lag er op grote stapels bij de kassa? Precies, het breiboek!


Nu bezit ik dus een exemplaar en ik heb er met plezier in gebladerd. Niet alle patronen hebben de tand des tijds doorstaan, maar op de foto's zie je een paar voorbeelden van leuke werkstukken.


De Hema verkoopt trouwens ook weer wol. Nou ja, wol .... Voor het grootste deel is het acryl. Dat was vroeger wel anders, ik herinner me mooie garens van de Hema. Wie weet komt dat ooit ook weer terug.

7 opmerkingen:

Hallo Peetje zei

Ja, ik heb het hema breiboek ook in mijn handen gehad, mooie nostalgie :-) maar er stond niets in wat ik nu zou willen maken, dus heb het weer teruggelegd, de wol heb ik niet gezien, hier in bodegraven en alphen aan den rijn ligt het nog niet in de winkel... jammer. maar misschien komt het nog

Hetty zei

Wat een mooi Hema breiboek.
Ik heb hier nog niet gekeken,zal het even doen deze week.
De babyslofjes heb ik vroeger wel gebreid,ik had toen zelf ook al die boeken.
Groetjes Hetty.

Pauline zei

Ik hoop ook dat de Hema weer wol gaat verkopen!
Het was mooi en niet te duur in verhouding, we wachten maar af!

Janny´s hobbyblog zei

ik heb het boek ook ,had het via internet besteld en binnen 3 dagen kon ik het ophalen in Bergeijk. hier en in valkenswaard hebben ze geen wol helaas.
gr Janny

Annet zei

Inderdaad, nostalgisch! Ik herinner me een hele stapel van die breiboeken. Hoop dat de Hema hier ook breigaren gaat verkopen, ik heb het nog niet gezien.

Marianne zei

ik was er ook naar op zoek.....hier was het steeds uitverkocht
vorige week in Veenendaal wèl door kunnen bladeren,maar ik vond het niet geweldig voor die prijs! dus niet gekocht!
veel plezier ermee gewenst!

Betsy zei

Ja dat is echt nostalgie. Het garen is wel te koop via de webwinkel van Hema. Er is ook ooie katoen te koop in verschillende kleuren.

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn