vrijdag 23 december 2011

Vrijdag = Etsy dag

Etsy is nog niet zo bekend in Nederland en dat vind ik onterecht. Vandaar dat je voorlopig elke week op vrijdag kunt kennismaken met een creatieve Etsy-verkoper op mijn blog. Deze week word je uitgenodigd om eens te gaan kijken in de winkel PolClary van Clary van Rijswijck. Zij verkoopt handgemaakt breiwerk, accessoires, tassen en home decor, alles naar eigen ontwerp. Zoals gebruikelijk heb ik haar een drietal vragen gesteld:


Je hebt een goedgevulde winkel. Had je al een voorraadje voordat de Etsy-shop open ging of ben je zo enorm productief?

Ik had inderdaad een voorraadje voordat ik open ging. Mijn dochter had me overgehaald om een Etsy winkeltje te beginnen, nadat ik voor iedereen in de familie minstens zes dassen had gebreid. Ik snapte al die internet-dingen niet, dus zij zou de winkel opzetten en alles regelen met PayPal, en ik zou dingen maken. Vlak daarna ging ze op stage naar het buitenland voor vijf maanden en ben ik begonnen met dingen maken. Toen ze terug kwam hebben we ze allemaal gefotografeerd en hebben we PolClary geopend.

Omdat ik al een voorraadje had, liep ik altijd een beetje voor. Als ik nu aan iets groots werk, zorg ik dat ik tussendoor ook wat kleine dingen brei of naai, zodat er niet drie weken niets nieuws op de site komt.


Verkoop je nog elders bijvoorbeeld op creatieve markten?

Nee, al mijn producten zijn alleen via Etsy te koop. Alleen een Etsy winkeltje is al werk genoeg, vind ik! Omdat ik alles maar één keer maak, zou meerdere winkels ook lastig zijn. Ik heb enorm respect voor mensen die op meerdere websites en op creatieve markten verkopen.


Jouw shop is volgens mij ongeveer een jaar open en in die tijd heb je al aardig wat verkocht. Wat is jouw "geheim"? Heb je tips voor anderen?

Wat grappig, het voelt af en toe of ik nog maar erg weinig heb verkocht! Misschien komt dat omdat mijn huis dichtgroeit met alle dingen die ik nog heb liggen.

Ik maak alles maar één keer. Zo voorkom ik dat het op ‘echt werk’ gaat lijken, waardoor ik uiteindelijk meer maak. Dit maakt me ook creatiever. Ik weet niet of dit juist goed voor de verkoop is (het straalt wel exclusiviteit uit) of minder goed, omdat als iets populair is, ik niet precies dezelfde kan maken. Ik verzin soms wel door op een ontwerp. Zo heb ik bijvoorbeeld een kindertrui met een robot, en een tas met hetzelfde ontwerp erop. Maar ieder eindproduct is uniek.


Wat mij erg geholpen heeft is over mijn winkeltje praten, en altijd wat PolClary kaartjes bij me te hebben. In het begin vond ik dat wat eng, en wilde ik niet dat mensen dachten dat ik ze iets probeerde aan te smeren. Laatst op een barbecue vroeg iemand wat ik zo in mijn vrije tijd deed. Ik vertelde over PolClary en gaf haar een kaartje. Hup, de computer werd meteen opgestart om te gaan kijken. Toen wilden andere mensen natuurlijk ook weten wat er aan de hand was, die kwamen ook kijken. Ik heb toen wel zes items verkocht.

Verder zijn mijn dochter en haar vriendinnen echte PolClary-fans. Ik geef ze altijd wat extra kaartjes mee, die delen ze ook graag uit. Niet alleen in Nederland, ook haar vriendinnen in Spanje en Engeland!

4 opmerkingen:

Lia zei

Prachtig hier de gebreide tas met robotdecor van deze vrouw die ook op Etsy verkoopt!
Wat handig, die toerenteller voor je breiwerk, zeg, Miriam! Daar moet ik ook eens naar zoeken. Je sjaal vordert langzaamaan.
Prettige Kerst en een voorspoedig 2012 gewenst!

Lia zei

Prachtig hier de gebreide tas met robotdecor van deze vrouw die ook op Etsy verkoopt!
Wat handig, die toerenteller voor je breiwerk, zeg, Miriam! Daar moet ik ook eens naar zoeken. Je sjaal vordert langzaamaan.
Prettige Kerst en een voorspoedig 2012 gewenst!

marion zei

mooi verhaal weer, je maakt etsy op deze manier een stuk bekender.......

Moois van mie zei

ik heb toffe polswarmers bij haar gekocht en gebruik ze erg veel ! echt een aanrader, haar shopje!