donderdag 8 november 2012

Patentsteek


Aan het eind van de herfstvakantie heb ik op verzoek deze band gebreid. Ha, een mooi projectje om de patentsteek te oefenen, dacht ik. Bij "Handwerken zonder grenzen" kreeg ik destijds het boek "Knitting brioche" van Nancy Marchant cadeau. Het is een uitgebreid boek in het Engels, waarin de afkortingen me aanvankelijk nogal nekken. Wat denk je van "wyif" bijvoorbeeld? Mogelijk weten jullie het meteen, maar dit soort afkortingen moet ik steeds opzoeken. Het betekent trouwens gewoon with yarn in front, oftewel de draad aan de voorkant van het werk. Het begin was dus lastig, maar de patentsteek is dat eigenlijk niet. Zolang ik maar niet op de automatische piloot brei, want dan wordt het een standaardpatroon van 1 steek recht 1 steek averecht. Foutloos is het niet gegaan, toch durf ik nou een iets groter project zoals een sjaal aan.

5 opmerkingen:

marion zei

goed van je........

Marian zei

In het begin had ik ook last van al die Engelse afkortingen, ik had toen wel veel aan deze lijst
http://www.breiweb.nl/contents/nl/d683.html

Je hoofdband is mooi.

Dirkje Spreeuw zei

Ooit heb ik ook wel iets gebreid in patentsteek, ik vind het een hele mooie steek. Maar ik ben compleet kwijt hoe het ook alweer moet. Toch maar weer eens gaan zoeken, denk ik.
Zo'n haarband is in de winter altijd handig, vind ik vaak prettiger dan een hele muts.
Groetjes,
Paula

Annet zei

Het effect van de patentsteek is altijd mooi. Weet je dat er een makkelijke variatie is met alleen recht breien? Je steekt de naald dan om de steek in de steek eronder, dat is veel makkelijker!

Betsy zei

Er zijn heel veel soorten patentsteek en de ene methode is gemakkelijker dan de andere. Binnenkort schrijf ik daar weer een blog over.

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn