dinsdag 13 november 2012

Slierten


Het is misschien aardig om aan te geven hoe het nu verder gaat met de dikke slierten die m.b.v. de breivork zijn gefabriceerd. Hier kon je eerder al lezen over dit eenvoudige hulpmiddel. Inmiddels heb ik er op school de nodige ervaring mee op gedaan. De mevrouw die de breivork verkocht, zei dat een breivork vanaf drie jaar te hanteren is. Tja, een enkele vierjarige kan er perfect mee werken, maar we hebben ook een jongetje van vijf jaar dat heel goed kan breien. Gemiddeld gesproken is het toch meer iets voor groep drie. De meeste kinderen kunnen tegen die tijd ook goed uit de voeten met een punnikklosje. De breivork levert echter sneller resultaat op, ook al omdat je dikke wol nodig hebt. Met veel plezier hebben een groepje leerlingen uit groep vier een flinke sliert gemaakt in een half uurtje.

De kinderen vroegen zich echt niet af wat we er mee zouden doen, maar ik vind het zelf toch wel motiverend als het gemaakte werk wordt bevestigd aan de reuzensjaal van de school. Aanvankelijk begon ik met aannaaien en aanhaken (zie bovenaan de foto). Wat een klus! Dat was niet echt de manier om snel vele meters te verwerken. Daarna ben ik een filethaakwerk gaan produceren van dikke wol. De kinderen kunnen dan zelf hun slierten inweven door de gaatjes en als volwassene ben je weinig tijd kwijt. Voor mij is dat de handigste manier en het ziet er ook niet gek uit.

1 opmerking:

Dirkje Spreeuw zei

Wat een leuk idee. Ik vind het ook heel bijzonder om te lezen dat kinderen in groep drie aardig uit de voeten kunnen met een punnikklosje. Tijdens de cursus had ik mijn docent gevraagd of ze ook punniken met de kinderen. Zij vertelde dat kinderen daar tegenwoordig te onhandig voor zijn. Die opmerking verbaasde mij nogal. Goed om op jouw blog te lezen dat het niet waar is.
Ik ben benieuwd naar die supersjaal die op jullie school gemaakt wordt!
Groetjes,
Paula