zondag 25 augustus 2013

Een handwerkboek op zondag



Tot nu toe heb ik drie boeken uit de bibliotheek laten zien. Op dit moment hebben ze een aardig uitgebreide collectie, die vooral de populariteit van haken weerspiegeld. Mijn eigen boekenkast is echter ook goed gevuld als het om handwerkboeken gaat. Met één plank kom ik er al lang niet meer en dan heb ik het nog niet over tijdschriften.

Destijds kreeg ik "Knitting brioche" als welkomstgeschenk bij een tweejarig abonnement op Handwerken zonder Grenzen. Het is een boek geschreven door Nancy Marchant en mijn exemplaar is uit 2009. Het is bijvoorbeeld via bol.com nog steeds verkrijgbaar, al moet je dan wel weten dat het Engelstalig is.

"Brioche" is in het Nederlands bekend als de patentsteek. Dit boek behandelt de patentsteek uitgebreid en omdat de schrijfster in Nederland woont of woonde, gaat het boek ook in op de specifiek Nederlandse situatie. Naast een uitgebreide gids die de patentsteek in al zijn facetten behandeld, zijn er 25 projecten in het boek te vinden. Het geleerde kan daarmee in de praktijk gebracht worden, want ik ben ervan overtuigd dat ook een ervaren breister wel iets van dit boek zal leren.

De afkortingen vielen mij een beetje tegen. Voor "brk1tbl" of "wyif" heb ik toch telkens de lijst van afkortingen nodig, terwijl ik heel wat Engelse breitermen ken en zonder problemen een Engels breitijdschrift kan gebruiken. Wel staan die afkortingen netjes op een rijtje én handig aan het begin op een afwijkende paginakleur.

Het is een boek dat als standaardwerk op dit gebied kan worden gezien en waarnaar ik telkens teruggrijp.

1 opmerking:

Betsy zei

Leuk, zo'n boek over de patentsteek. Er zijn ook mooie dingen mee te breien.
Dank voor de tip!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn