zondag 27 oktober 2013

Een handwerkboek op zondag



Tien dagen geleden was ik jarig en ik kreeg onder meer het boek "Visserstruien" van Stella Ruhe, verschenen in een Nederlandse en in Engelse versie in september 2013.

Een mooi cadeau, echt een boek om in te kijken en in te lezen. Wist je bv. wat een gatenmetiel is? Ik wel toevallig, al schreef de Texelse notaris (of de notarisklerk) gatenbetiel op. Het is een soort platte schotel met gaatjes, waarop vis kon uitlekken en geserveerd werd. Als ik het op internet opzoek, dan wordt het overigens gelijk gesteld aan een vergiet.

Maar natuurlijk is dat slechts een detail uit het boek. Het gaat vooral om de visserstruien zoals die voornamelijk op oude foto's zijn overgeleverd. Tal van plaatsen komen aan bod en er blijken nog heel wat meer plekken met een overgeleverde trui te zijn, dan de pionier Henriette van der Klift in de jaren tachtig van de vorige eeuw gevonden heeft.

Het is wel goed om te weten dat er in dit boek geen kant en klare patronen staan. Wel patronen van de gebruikte motieven, maar geen patronen van de visserstruien. Ze worden volgens een soort algemeen "recept" gemaakt, zoals op pagina 47 staat. Hierdoor zal het boek niet snel verouderen, maar wordt er nog wel wat eigen inbreng gevraagd.

3 opmerkingen:

Christina zei

Wat ontzettend leuk! De herders van Balloo verkopen dit boek ook. Je kunt bij die herders wol kopen, maar ook truien, vesten, kussens en tassen gemaakt met patronen uit dit boek. Ik ga het nu toch ook maar eens aanschaffen. Modellen heb ik niet nodig, maar patronen zijn altijd leuk. Staat er ook het patroon in dat iets heet als 'Het oog van God'?

Betsy zei

Mooi cadeau om te krijgen. Het lijkt me echt zo'n naslagboek dat je zo nu en dan even weer pakt voor een patroon of een bijzonder verhaal.
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Miriam zei

@Christina:
Het patroon van het Godsoog staat er ook in.
@Betsy:
Inderdaad leuk om te krijgen, want het is ook een leuk boek om te lezen als je er (nog) niets uit het boek maakt.