zondag 22 december 2013

Een handwerkboek op zondag



In 2011 verscheen het boek "150 bijzondere haak- en breifiguren" van Heather Lodinsy bij Librero. Hoewel ik het uit de bibliotheek haalde, is het breed verkrijgbaar.

De titel is enigszins misleidend, want het boek beschrijft juist een aantal grondvormen zoals cirkels, ruiten, vierkanten, driehoeken, zeshoeken enzovoorts. Van elke grondvorm worden een aantal uitwerkingen gegeven. Vaak is er ook een suggestie hoe je de vorm kunt herhalen in een werkstuk zoals een sprei of een kussen. De moeilijkheidsgraad wordt met 1,2 of 3 haak- of breinaalden aangegeven.



Ik vind het een helder en overzichtelijk boek, al kun je wel een beetje zien dat de schrijfster veel langer breit dan haakt. De breifiguren lijken me tamelijk ingewikkeld, de haakfiguren zijn tamelijk simpel. Ik heb in ieder geval meteen de haaknaald gepakt om een bloemetje uit te proberen, zoals je hierboven kunt zien.

Het inspireert me om nog het een en ander uit te proberen en wie weet komt er wel een groter werkstuk uit voort.



Geen opmerkingen: