vrijdag 28 maart 2014

Vrijdag = Etsy dag



Vandaag komt de Etsywinkel HandmadeHandsome aan bod. De eigenaresse is Tryntsje en ze heeft veel te vertellen, waarschijnlijk ook omdat ze al lang present is op Etsy.

Je bent al een hele tijd actief met jouw winkel. Wat loopt het beste? Ben je in de loop van de jaren andere producten gaan verkopen?
Ja, wat vliegt de tijd. Eind 2009 opende ik mijn winkel op Etsy met gebreide accessoires en breipatronen. Gelijk de eerste avond verkocht ik al een patroon - ik wist niet wat me overkwam. Heel leuk natuurlijk, maar zó hard liep het daarna niet door hoor. Maar gelukkig is er belangstelling en verkoop ik af en toe wat.

Het meest verkoop ik breipatronen en zo af en toe een breiwerk. Aan de ene kant voorspelbaar: in de winter meer dan in de zomer en in de maanden voor kerst het meest. Maar het kan ook gebeuren dat ik op een snikhete zomerdag een dikke sjaal verkoop, aan iemand op het noordelijk halfrond. Gaandeweg merk ik waarvoor meer belangstelling is en waarvoor minder. Ik pas mijn aanbod wel wat aan op de vraag, maar maak vooral wat ik zelf leuk vind en bied dat aan. Omdat ik ook naai heb ik nu bijvoorbeeld ook etuis en lavendelkussentjes te koop. Verder ben ik huishoudelijk textiel gaan breien en ik heb papieren enveloppen in mijn aanbod opgenomen. Wat niet loopt, maak ik niet weer, maar verder is mijn winkel mijn speeltuin.




Waar komen de meeste klanten vandaan? Zijn er ook klanten uit Nederland?
Mijn klanten zijn vooral Amerikanen. En daarna mensen uit andere Engelstalige landen. Etsy geeft verkopers statistische informatie over hun winkel. Een van de opvallendste dingen in mijn statistieken is dat ik de meeste verkopen heb in Engelstalige landen en de meeste kijkers in Nederland. Zijn we dan toch het land van ‘kijken, kijken, niet kopen’?

Toch zijn mijn producten al naar allerlei bestemmingen gegaan. Naast Nijmegen en Oss bijvoorbeeld naar San Francisco, Berlijn, Finland, Engeland, Australië, Japan en laatst nog naar Zuid-Korea. Dat vind ik telkens weer een fascinerend idee: dat daar iemand heel ergens anders met iets rondloopt en plezier heeft van wat ik gemaakt heb.

Over de Nederlandse markt trouwens toch nog een ding. Vandaag heb ik me opgegeven om mee te doen met EtsyLokaal. In juni van dit jaar verzendt een heel aantal Nederlandse Etsy-winkels haar producten voor niets. In heel Nederland of alleen in de regio van de winkel, waarbij ze het als het kan dan ook nog zelf komen brengen. Iets om in de gaten te houden!




Kunnen we je nog elders vinden? Op social mediasites, in winkeltjes, op markten of concentreer je je op Etsy?
Breien is ‘slow’ - het kost tijd voordat iets af is - en dat is mijn winkel ook. Ik doe niet veel aan promotie en sociale media zijn mijn ding niet zo. Ik blog om mijn winkel te ondersteunen. En mijn patronen verkoop ik ook met succes op Ravelry, een groot platform voor mensen die breien, haken en spinnen. Ik heb nog een paar marktplaatsen voor handgemaakte artikelen geprobeerd, maar concentreer me liever op Etsy.

Markten vind ik superleuk en iedere keer denk ik: ik wil meedoen. Dit jaar zou het er echt van komen, maar toen ik er nog eens goed over nadacht, realiseerde ik me dat ik amper een halve kraam kan vullen. Als ik op tijd begin en echt productie ga draaien, zou het in de zomer wel moeten kunnen, maar dat past niet bij me. Ik verkoop omdat ik maak, ik maak niet om te verkopen. Het maken en het creatieve proces staan bij mij voorop.

Geen opmerkingen: